Case Study Projektu
Pierwsza Polska Kolorowanka Integracyjna - Kolorujemy różnorodność: Niepełnosprawność w kolorach
O mojej niepełnosprawności i zmaganiach z SMA
Nazywam się Łukasz Kufta, jestem osobą z niepełnosprawnością związaną z rdzeniowym zanikiem mięśni (SMA). Choroba ta towarzyszy mi przez całe życie i wpływa na moją codzienność, ale nigdy nie pozwoliłem, aby zdefiniowała moje możliwości. Wręcz przeciwnie, niepełnosprawność stała się moją inspiracją do działania. Jako twórca projektów edukacyjnych, postanowiłem poświęcić swoją energię na tworzenie narzędzi, które pomagają innym lepiej zrozumieć i akceptować różnorodność.
Jednym z moich najważniejszych osiągnięć jest stworzenie pierwszej w Polsce kolorowanki integracyjnej, która ma na celu promowanie akceptacji niepełnosprawności i różnorodności w społeczeństwie. Ta kolorowanka to moje osobiste świadectwo, że niezależnie od ograniczeń, każdy z nas może przyczynić się do budowania lepszego, bardziej otwartego świata.
O moim projekcie Kolorowanki Integracyjnej
Kolorowanka „Kolorujemy różnorodność: Niepełnosprawność w kolorach” powstała jako odpowiedź na brak materiałów edukacyjnych, które w przyjazny i przystępny sposób podejmują temat niepełnosprawności. Zauważyłem, że na rynku brakuje narzędzi, które ułatwiłyby dzieciom zrozumienie i akceptację różnorodności – zarówno własnej, jak i innych. Moim celem było stworzenie czegoś, co nie tylko będzie angażującą formą zabawy, ale też pomoże w rozwijaniu empatii i zrozumienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Kolorowanka, dostępna bezpłatnie w formacie PDF, ma na celu dotarcie do jak największej liczby dzieci, rodziców, nauczycieli i terapeutów, aby wspólnie kształtować postawy akceptacji i tolerancji. Postanowiłem, że każdy, kto chce promować empatię i wspierać rozwój dzieci, będzie mógł swobodnie pobrać i wydrukować tę kolorowankę, dając im narzędzie do nauki i zabawy, które jednocześnie inspiruje do zrozumienia innych.
Narodziny Projektu Kolorowanki z Misją
Jako osoba na wózku, dobrze wiem, jak trudno jest zaakceptować własne ograniczenia. Chciałem stworzyć narzędzie, które nie tylko pomoże dzieciom z niepełnosprawnościami lepiej zrozumieć swoją sytuację, ale także umożliwi innym dzieciom nauczenie się empatii i akceptacji różnorodności. Chciałem, aby ta kolorowanka wspierała nauczycieli, pedagogów, psychologów i rodziców w rozmowach na ten temat. Moim celem było stworzenie czegoś więcej niż tylko zabawy – chciałem, aby ta kolorowanka zmieniała sposób, w jaki dzieci patrzą na niepełnosprawność.
Wyzwania, które napotkałem w trakcie projektowania Kolorowanki Integracyjnej
Połączenie prostoty z trudnym tematem
Tworzenie kolorowanki, która w prosty sposób porusza tak trudne tematy, jak niepełnosprawność i samoakceptacja, było jednym z największych wyzwań. Chciałem, aby kolorowanka była dostępna dla dzieci w różnym wieku, ale jednocześnie nie bagatelizowała tematu i ukazywała, że osoby z niepełnosprawnościami mogą żyć pełnią życia i realizować swoje pasje.
Realizm i autentyczność
Pragnąłem, aby każda postać w kolorowance była realistyczna, ale jednocześnie przyjazna dla młodego odbiorcy. Tworzenie postaci z niepełnosprawnościami wymagało balansu – ilustracje musiały być autentyczne, ale nie szokujące, a także na tyle uniwersalne, by każde dziecko mogło się z nimi utożsamić.
Przekraczanie własnych emocji
Praca nad kolorowanką była dla mnie emocjonalnym wyzwaniem, ponieważ wiele ilustracji dotyczyło tematów, które bezpośrednio odnosiły się do mojej osobistej walki z akceptacją własnej niepełnosprawności. Niektóre sceny były trudne do narysowania, ponieważ wymagały zmierzenia się z moimi osobistymi przeżyciami.
Zachowanie równowagi
Zależało mi, aby kolorowanka była nie tylko realistyczna, ale także motywująca dla dzieci z niepełnosprawnościami. Chciałem, by postacie w kolorowance pokazywały, że mimo ograniczeń, można spełniać marzenia, ale jednocześnie unikałem przedstawiania niepełnosprawności w sposób idealizowany.
Praca nad trudnymi emocjami
Ilustracje przedstawiające osoby z poważnymi ograniczeniami, takimi jak amputacje, były dla mnie emocjonalnie trudne do stworzenia. Musiałem wielokrotnie wracać do tych prac, aby znaleźć sposób, by były one zarówno realistyczne, jak i odpowiednie dla dzieci.
Zarządzanie osobistym zaangażowaniem
Jako twórca i osoba z niepełnosprawnością, odczuwałem silne osobiste zaangażowanie w każdy etap projektu. Każdy rysunek był dla mnie częścią wewnętrznej podróży, a niektóre ilustracje nadal czekają na ukończenie, ponieważ emocje związane z ich tworzeniem były zbyt intensywne, by szybko dokończyć pracę.
Dlaczego projekt odniósł sukces?
Innowacja społeczna
Połączyłem prostą formę kolorowanki z trudnym tematem, jakim jest niepełnosprawność. Dzięki temu kolorowanka stała się narzędziem edukacyjnym, które w łatwy sposób pomaga wprowadzać dzieci w temat różnorodności. Fundacja Stocznia zauważyła, że takie rozwiązania to przykład innowacji społecznych – niezwykłe rozwiązania zwykłych problemów.
Pokazanie, że każdy może być bohaterem
Chciałem, aby dzieci z niepełnosprawnościami zobaczyły, że mogą być bohaterami swojego życia, jak postacie z mojej kolorowanki. Poprzez zabawę chciałem przekazać, że ograniczenia nie definiują ich wartości, a każdy z nas ma unikalne możliwości i talenty.
Wsparcie dla pedagogów i rodziców
Kolorowanka okazała się niezwykle pomocnym narzędziem w pracy z dziećmi. Dzięki niej nauczyciele, terapeuci i rodzice mogą wprowadzać trudne tematy w sposób zabawny, ale jednocześnie głęboki. Kolorowanka pomaga w rozmowach o niepełnosprawności, które mogą być trudne do przeprowadzenia w innych formach.
Dostępna bezpłatnie
Zdecydowałem, że kolorowanka będzie dostępna za darmo w formie pliku PDF, aby nikt nie był ograniczony finansowo. Dzięki temu, każdy, kto chce promować różnorodność i akceptację, może pobrać i wykorzystać moją kolorowankę w swojej pracy z dziećmi.
Partnerstwa i przyszłe plany
Dzięki wsparciu patronów i sponsorów udało mi się zrealizować wydruk 7500 egzemplarzy kolorowanki "Kolorujemy różnorodność: Niepełnosprawność w kolorach". Te egzemplarze trafiły bezpośrednio do szkół i przedszkoli, gdzie wspierają edukację o akceptacji różnorodności i niepełnosprawności. To dla mnie ogromny krok naprzód w rozwoju projektu.
Pozytywny wpływ na społeczeństwo
Moją kolorowanką chciałem nie tylko pomóc dzieciom, ale także budować społeczeństwo bardziej otwarte na różnorodność. Wierzę, że dzieci, które nauczą się empatii i akceptacji, w dorosłym życiu będą budować lepszy świat, w którym każdy – bez względu na swoje ograniczenia – będzie czuł się akceptowany.
Pierwsza Polska Kolorowanka Integracyjna
Kolorujemy różnorodność: Niepełnosprawność w kolorach
Dołącz do mojego newslettera i odbierz swój egzemplarz Pierwszej Polskiej Kolorowanki Integracyjnej
Pobierając kolorowankę automatycznie zapisujesz się do mojego newslettera i wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pośrednictwem podanego adresu e-mail. Więcej informacji w Polityce Prywatności
Patronaty Honorowe
Patroni Kolorowanki Integracyjnej
Prowadzisz fundację lub stowarzyszenie? A może jesteś firmą odpowiedzialną społecznie i chcesz pokolorować świat osób niepełnosprawnych razem ze mną? Koniecznie do mnie napisz na lukasz@kufta.pl
Opinie o Kolorowance Integracyjnej
Kolorowanka Integracyjna w mediach
Niepełnosprawność w kolorach. Kolorowanka mysłowiczanina uczy akceptacji
Ten projekt nie tylko łączy sztukę z edukacją, ale przede wszystkim promuje akceptację dla osób z niepełnosprawnościami. Mysłowiczanin Łukasz Kufta tworzy niezwykłą integracyjną kolorowankę dla dzieci „Kolorujemy różnorodność: Niepełnosprawność w kolorach”.
Wie, że zaraz może umrzeć. Dla takich jak on stworzył wyjątkowy projekt
Łukasz Kufta ( 36 l.) z Mysłowic mówi o sobie, że ma "krótki okres ważności organizmu". Od urodzenia cierpi na rdzeniowy zanik mięśni, w skrócie SMA. Z taką chorobą może dożyć co najwyżej 45 lat. Choroba zabrała mu wszystko, ale Łukasz tak łatwo się nie poddaje. Chce wyrwać z życia to, co się da. Staje w obronie najsłabszych, niepełnosprawnych. Z myślą o nich stworzył wyjątkową kolorowankę.
INTEGRACJA W KOLORACH
Postawy wobec osób z niepełnosprawnościami kształtowane są już we wczesnym dzieciństwie. Dlatego najlepszym momentem dla rozpoczęcia edukacji w tym zakresie i dla rozwoju integracji jest okres edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Pojawia się coraz więcej publikacji przybliżających najmłodszym zagadnienia związane z niepełnosprawnością. Twórcą niezwykle ciekawego i kreatywnego projektu jest Łukasz Kufta.
„Kolorujmy różnorodność: Niepełnosprawność w kolorach” – integracyjna kolorowanka
Integracyjna kolorowanka łącząca sztukę z edukacją nie tylko pozwala dobrze się bawić dzieciakom, lecz także edukować małych i dużych na temat niepełnosprawności i różnorodności. Celem kolorowanki jest rozwijanie w dzieciach i dorosłych empatii, poszerzenie ich wiedzy na temat niepełnosprawności oraz pokazanie, że fakt, że ludzie żyjący wśród nas są różni, stanowi naszą siłę.
Kolorowanka integracyjna czyli innowacyjny projekt prospołeczny
Fundacja Stocznia na swojej głównej stronie definiuje innowacje społeczne jako niezwykłe rozwiązania całkiem przyziemnych problemów. I takie rozwiązanie zastosował właśnie Łukasz Kufta – autor pierwszej w Polsce kolorowanki integracyjnej. Co zrobił Łukasz? Połączył bardzo prostą formę przekazu jaką jest kolorowanka z bardzo trudną tematyką, jaką jest niepełnosprawność dzieci i problemem ich samoakceptacji.
Prawie 5500 pobrań! Marketing online pierwszej polskiej kolorowanki integracyjnej
Rozmowa z Łukaszem stanowi dowód, że pasja i praca mogą iść w parze z głęboką troską o sprawy społeczne. Jest także przykładem determinacji i zaangażowania w tworzenie czegoś naprawdę wyjątkowego. Jego historia jest przypomnieniem, że każdy z nas może przyczynić się do tworzenia lepszego świata i mieć wpływ na otaczającą nas rzeczywistość.